KERSTIN KEMLÉNs gamla blogg

 om bl a HHBB-huvudlag, beteendestörningar hos travhäst, bråkiga hästar och skarpa bett

  

 

 DAGENS HÄSTORIA 

 

 Under sju år skrev jag - Kerstin Kemlén -  hästkrönikor åt Norrländska Socialdemokraten. HÄSTLIV var en spalt i HELGbilagan. Där kåserade jag vilt om allt jag tyckte hade med hästfolk och hästar att göra. När tidningen moderniserades förändrades bilagan. Häst- och hundkrönikor fick ge plats för mat, hälsa och inredning. MIn krönika var uppskattad men jag blev ändå rörd över att folk verkligen saknade HÄSTLIV som beskrev sådant som hästfolk kände igen. DAGENS HÄSTORIA har skapats för alla er som läser det jag skriver. TACK till er!

 

Från årskiftet 2011 är det slut - det blir inga fler hästorier.

Gamla hästorier ligger kvar men uppdateras ej.

Jag budgeterar om min tid till mitt eget forskningsprojekt kring hästar,deras livsmiljö och konsekvenser av mänsklig påverkan.

 

 

Tack och hej!

 

Från 2014 skriver jag för www.horsequality.se och på Facebook.

Mina böcker hittar du på horsequalitys webbutik.

 

 

 

Struliga hovslagare - ett hästägarbekymmer

2009-09-10

Det finns olika typer av hovslagare.

Hovslagarföretagaren som har en fungerande mobil, kalender, klocka och kvittensblock.

Strulhovslagaren som muntligen lovar att komma, som inte svarar i mobilen eller ringer upp, skriver inga kvitton och kommer absolut inte på bestämt klockslag utan kanske en helt annan dag. Om han alls kommer vill säga.

Så, hur kommer det då sig att strulhovslagare överlever trots att deras kundservice är lika med noll?

KANSKE det beror på att det finns fler hästar än hovslagare.

KANSKE de inte kan säga nej och därför prioriterat bort vissa kunder med hopp om att de kanske försvinner med tiden.

KANSKE de har så mycket jobb att de inte hinner få ordning i kontoret (plånbok och mobil).

KANSKE de har kunder som inte blir störda av att skoningen förskjuts tre veckor framåt i tiden.

KANSKE de har en trogen kundkrets som de satsar på att serva i första hand.

Strulhovslagarna vållar gråa hår hos de som har kalender och strävar efter ordning och reda. Kunder som ställer normala krav på den företagare de anlitat till sina hästar. Strulhovslagare är egentligen inga riktiga företagare i deras ögon eftersom kundservice saknas.

I vissa områden finns det bara tillgång till strulhovslagare och hovslagarföretagarna är fullbokade. Då uppstår problem....

Har du något förslag på hur detta dilemma kan lösas?

Det borde finnas plats för fler hovslagarföretag med kundservice i fokus. Hästägare börjar vara less på att jaga hovslagare eller vänta på dem. De som blir mest störda av hovslagproblematiken är de som följer en plan och är beroende av att hästen blir skodd på utsatt dag.

Det saknas arbetstillfällen, sägs det, men arbete i massor finns att utföra. HETT TIPS!

Du som är frisk och någorlunda vigulant och dessutom arbetslös - utbilda dig till hovslagare och lär dig häst. Starta hovslagarfirma och ta hand om kunderna! Med känsla för häst och open minded i ditt synsätt kring ny kunskap och nya material och så har du jobb så länge du och din rygg lever.

ALMI, AF och Tillväxtverket - hugg tag i det här! Här finns nya jobb att räkna in!

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)