KERSTIN KEMLÉNs gamla blogg

 om bl a HHBB-huvudlag, beteendestörningar hos travhäst, bråkiga hästar och skarpa bett

  

 

 DAGENS HÄSTORIA 

 

 Under sju år skrev jag - Kerstin Kemlén -  hästkrönikor åt Norrländska Socialdemokraten. HÄSTLIV var en spalt i HELGbilagan. Där kåserade jag vilt om allt jag tyckte hade med hästfolk och hästar att göra. När tidningen moderniserades förändrades bilagan. Häst- och hundkrönikor fick ge plats för mat, hälsa och inredning. MIn krönika var uppskattad men jag blev ändå rörd över att folk verkligen saknade HÄSTLIV som beskrev sådant som hästfolk kände igen. DAGENS HÄSTORIA har skapats för alla er som läser det jag skriver. TACK till er!

 

Från årskiftet 2011 är det slut - det blir inga fler hästorier.

Gamla hästorier ligger kvar men uppdateras ej.

Jag budgeterar om min tid till mitt eget forskningsprojekt kring hästar,deras livsmiljö och konsekvenser av mänsklig påverkan.

 

 

Tack och hej!

 

Från 2014 skriver jag för www.horsequality.se och på Facebook.

Mina böcker hittar du på horsequalitys webbutik.

 

 

 

Listhingstar, transportsperma och vulkaner som spyr

2010-04-16

Inställda flyg rena traumat för travhästaveln! Tänk dig hur kritisk tiden är!

Märrar vars kroppar är i högbrunst kan inte flytta fram "mötet". Det är nu eller aldrig som gäller. Eller till nästa brunst.

Transportsperma är beroende av flygtransport. Det är snabba puckar som gäller. Seminering är beroende av timing. Och misslyckas en seminering blir konsekvensen tidsfördröjning.

Nå, vi kanske får en fölboom nästa vår med en massa fölungar som döps till namn som VULCANO, LAVA, ASKA.

Jag själv hoppas askan lagt sig till Zoola ska semineras. Vi satsar på föl som föds ute i hagen när tussilagon blommar, vårgräset spirar och alla flyttfåglar är på plats. Så än är det lugnt.

Men jag vet inte hur lugnt det är avseende tävling med detta askmoln hängande uppe i skyn?

Askan är ju små glasbitar som kommit till då sten smälter. Askmolnet är ju farligt för folk med hjärt och lungsjukdomar även om de inte andas lika mycket som en häst som tävlar... Och inte nog med det, när anskan möter vätska lär den klibba i hop sig och det är därför flygplansmotorer får motorstopp i luften - det har hänt förut...

Vi lär väl se på Olympiatravet hur mycket askluft som finns kvar och om de små glasbitarna beckar ihop sig till klet nere i luftvägarna på Torvald Palema och de andra hästarna...

Men det är ju ett väldigt litet problem - hoppa in på VETENSKAP OM TRAVFOLK - så får du veta vad forskare upptäckt på utgående vatten från reningsverket i Umeå ...

 

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)